ronaldenjacqueline.reismee.nl

Guatemala, Flores

Hier weer even een berichtje van ons. We hebben ondertussen al heel veel kilometers afgelegd. De rit met de nachtbus is goed verlopen, hoewel het toch een iets mindere bus hadden dan als die van de rit van Oxaca naar Palenque.

Het complex van Monte Alban dat we s morgens nog bezocht hadden, was trouwens ook mooi. Wel weer anders dan die van Teotihuacan. (Deze is gebouwd door de Zapoteken.) Wat kleiner, maar ook indrukwekkend. Vooral als je boven op zo,n tempel staat en dan uitkijkt over het hele complex! Wauw!

In de bus gingen al gauw de televisieschermen aan, en werden er films vertoond. Het geluid was soms bijna niet te horen, en natuurlijk allemaal in het Spaans, maar het verdrijft de tijd, Na elven ging de t.v. uit, en lagen de meesten al te slapen. Wonderbaarlijk dat er mensen om half vier nog in de bus stappen, om om 6 uur weer uit te stappen, want de bus had wel regelmatige stops. Om 8.45 uur kwamen we aan in Palenque en zaten er nog maar 4 personen in de bus! De rest was onderweg al uitgestapt.

Na aankomst in het hotel hebben we de bagage gedropt en zijn we het dorpje gaan verkennen en de tour geboekt voor de volgende excursie. s Avonds op het plein de Mexicaanse versie van een "hop-on-hop-off" bus genomen, maar deze maakte een rondje door het dorp en had maar een halte, die op het plein. Daar waren ook volksdansers bezig, wat wel even leuk was om te zien. Alleen de lokale Frans Bauer hoefde voor ons niet echt...

11 maart zijn we met de lokale bus naar de ruines van Palenque gegaan. (gebouwd door de Maya,s) Het is hier prachtig groen, en we voelen de jungle al.

12 maart werden we al om 6 uur opgehaald voor de reis richting Flores, maar deze dag hadden we nog bezichtingen in Yaxchilan en Bonampak. Hier zijn we echt in het oerwoud beland! Terwijl we door Yaxchilan liepen hoorden we ineens een enorm kabaal. We dachten allebei in eerste instantie dat iemand de luidsprekers heel hard had aangezet, maar het bleken de brulapen te zijn! Wat een herrie zeg, en we konden ze ook volgen terwijl ze door de bomen liepen. Later kwamen ze erg dichtbij, en konden we mooie foto,s maken.

Nadat we Bonampak bekeken hadden, werden we in een "indianendorp"  afgezet waar we zouden overnachten. Maar het is niet erg primitief hier, we hadden een prima kamer, alleen geen warm water, dus dat was s morgens een koude douche! Daarna was het spannend of we er wel weg zouden komen, want onze chauffeur die onze de vorige dag had afgezet, keek heel verbaasd bij onze vraag hoe laat we de volgende dag opgehaald zouden worden. Uiteindelijk is het een hele lange reisdag geworden. Eerst werden we door iemand van het indianendorp naar een kruispunt gebracht, waar we door een busje opgehaald zouden worden. Die kwam na 10 minuten, maar moest eerrst nog mensen afzetten en hij zou zo terug zijn. Uiteindelijk hebben we bijna 1 1/2 uur daar staan wachten, maar gelukkig was hij ons niet vergeten en bracht ons naar de rivier waar we met een bootje naar de overkant moesten. De rivier was de grens tussen Mexico en Guatemala. Daar stond een lokaal busje, dat ons naar Flores zou brengen, maar het duurde nog een uur voor hij vertrok. Het werd steeds drukker in het busje, regelmatig stapten mensen in en uit, en regelmatig reed hij even om als het voor de mensen beter uit kwam. We hadden geen kippen in de bus, maar wel een koelbox met vis! Onderweg moest de bus ook nog even tanken, en werd de bus ook nog even gewassen met veel water, zeep en bezems: Gelukkig bleef onze bagage bovenop de bus wel droog! We hebben 2 1/2 uur over onverharde wegen geschommeld, die door een flinke tropische regenbui in een modderpoel veranderden. De buien duren hier gelukkig niet lang. Om 16.30 uur arriveerden we op het busstation en moesten we nog even een taxi nemen. Onze kamer heeft uitzicht op het meer, en dat is een geweldig gezicht. s Avonds ook op een terrasje gegeten met uitzicht op het meer, met alle lichtjes, en de muziek wordt al meer Caribisch. Onze vesten hebben we sinds Mexico stad al niet meer aangehad, je kan hier  gewoon ook s avonds in een T-shirtje lopen. Het is vast boven de 30 graden, maar thermometers zie je hier niet.

Vandaag (12 maart) moesten we om 4 uur al op, omdat we om 5 uur opgehaald werden om naar Tikal te gaan. Hoezo vakantie? We moeten hier nog vroeger op, dan als we werken! We hadden hier een engelssprekende gids die ons veel liet zien, en we hebben natuurlijk weer de nodige tempels beklommen. Ik heb geen idee hoeveel tempels en treden we al niet gehad hebben. Verder nog spidermonkees gezien, ocelotten (lijken een beetje op onze vossen), toekans, en een tarantula. Deze laatste hield onze gids op zijn hand, maar we hebben voor de eer bedankt om hem ook even vast te houden. We hebben 6 uur op het complex doorgebracht voor we weer teruggingen. s Middags wilden we nog even door Flores lopen, maar toen ging het regenen. Weer een tropische bui van 5 minuten. Het koelt wel even af, maar even later is het weer gewoon warm.

Dat was het weer voor vandaag. Morgen slapen we uit (als het lukt) en dan gaan we naar Belize. Dit duurt nog zo lang, we zijn dan waarschijnlijk maar 3 uur onderweg.

Veel liefs van Ronald en Jacqueline. Hasta luego!

Hans en Rita

Het is wel allemaal een belevenis hoor leuk om het te volgen. Die busritten vind ik heel wat vooral als je niet van vis houdt en het de hele tijd ruikt ik zou zoon misselijk worden maar goed ik ben er niet en jullie wel.

Heel veel plezier en blijf schrijven we volgen jullie!!

miriam

Hola,

Jullie hebt dus ook uitgevonden dat reizen en vakantie vieren twee totaal verschillende dingen zijn..... Zie je maar weer dat zo'n trip je horizon verbreedt. Ben benieuwd naar meer foto's en wat jullie nog meer aan couleur locale gaan ervaren. In ieder geval toppie jullie op deze manier te volgen.

Harry

Ja, dit klinkt goed!!! Mooie primitieve reis, vis in de bus, koude douche, brulapen en tarantula's. Rivier oversteken om dan in het volgende land van je reis te komen heeft ook wel wat he? Geweldig!

Ton en Els

Holla,
Al een paar dagen niet op de site gekeken en jullie reizen lekker door.
Ja je gaat op vakantie om van alles te zien en te beleven en dan moet je soms vroeg uit de veren.
Na de vakantie maar een weekje nemen om uit te rusten.Maar ach ons Jac is nog zo jong en ziet er nog zo goed uit, die kan wel wat hebben.
Geniet lekker verder want voor je er erg in hebt ben je weer thuis.
Groetjes

marja en nico

dit ziet er mooi uit, en jullie maken echt kennis met het land. we blijven jullie volgen op jullie reis. en geniet er van. groetjes