ronaldenjacqueline.reismee.nl

Merida, Chitzen Itza

Hallo allemaal,

Hier weer even een update van ons.

Merida:

Het zonnige eiland Caye Ambergris (isla bonita) hebben we weer verlaten. We zouden 's morgens om half 8 de watertaxi nemen naar Chetumal, en vandaar uit de bus van half elf nemen naar Merida. Een busrit van 6 uur. Maar helaas vertrok de watertaxi pas om half negen. Er stonden flinke golven, en het water sloeg soms door de ramen naar binnen, zodat we af en toe ook nat werden. Een half uur voor we zouden arriveren, kwam de beliziaanse kustwacht langs zij, en moesten we stoppen voor een controle. Dit akkefietje duurde 30 tot 40 minuten, zodat we de bus van half elf nu wel  helemaal konden vergeten. Dit hadden we waarschijnlijk toch niet gered, want we moesten in Chetumal weer langs de Mexicaanse douane, en dat duurt altijd langer dan je denkt (weer papieren invullen, controle van de bagage door een drugshond), maar we kwamen er weer goed doorheen. De busreis verliep verder prima, en in het hostel in Merida werden we verwelkomt met "goedeavond!" De eigenaar is namelijk een Belg, en zijn vrouw een Mexicaanse die goed Vlaams spreekt. Hele gezellige mensen! Ze verzorgde 's morgens ook een prima ontbijt, en nadat wij de eerste dag door een heel Merida hadden gelopen, konden wij 's middags afkoelen in het bad! Ter grootte van een bubbelbad, maar dan zonder bubbels. Heerlijk met een biertje en een sapje erbij, en een praatje met Jan en Rosalinde (de eigenaren). De andere dag zijn we naar Uxmal gegaan; ook een tempelcomplex. Het was erg warm: 38 tot 40 graden, en in die hitte hebben we weer de nodige tempels en piramides beklommen. Hier is hier een stuk warmer dan in Belize, omdat we hier de wind niet hebben die over het eiland waaide.

Chitzen Itza: zondag zijn we na een heerlijk ontbijt weer vertrokken naar de volgende plaats. Dit was maar een busrit van 1 3/4 uur. We hebben hier een prachtig hotel, compleet met zwembad (waar je echt in kan zwemmen!), restaurant, bibliotheek, etc. Wij zijn 's middags meteen heerlijk bij het zwembad gaan liggen, en af en toe afgekoeld in het water. Tot de lucht begon te betrekken en er druppels gingen vallen. Toen het ook nog ging onweren zijn we naar de kamer gegaan. Maar rond 5 uur viel de stroom uit, naar later bleek in het hele dorp! Wij wilden 's avonds graag naar de light en sound show gaan van Chitzen Itza, en omdat het maar 15 minuten lopen was vanaf ons hotel, zijn we maar op goed geluk die kant op gegaan. Het was al schemerig, en er was niemand te zien. We konden zelfs het compex zo oplopen! We zijn  op ons gemak naar de grote piramide gewandeld (dat is de piramide die op het plaatje van ons weblog staat!), en waren helemaal alleen op het grote veld. Er was alleen nog een man die bezig was om de electriciteitssnoeren uit te rollen, maar die wist ook niet of het spektakel door zou gaan. Ondertussen ging de donder en bliksem gewoon door boven het complex, dus hadden we vanzelf al een sound en light show! Het regende niet meer. Na mooie foto's te hebben gemaakt, zijn we terug gelopen naar de ingang, en met nog 8 anderen in het donker staan wachten op wat er komen ging. Tot we bericht kregen dat het niet door ging: op het complex was ook geen stroom! Toen maar terug naar het hotel, en hebben we het licht van een waxinelichtje gedineerd. De kelners liepen met zaklampen, en verder zag je alleen de lichtjes op de tafels waar mensen zaten, en de sterrenhemel. Toen we klaar waren en met ons lichtje naar de kamer wilden gaan, deed de stroom het ineens weer. Maar na 15 minuten was dat weer over, en zaten we weer in het donker! De rest van de avond hebben we met een waxinelichtje doorgebracht (de stroom ging weer aan om half twaalf).

Vandaag waren we om 8 uur al weer op het park, het was niet open en hebben daar 3 1/2 uur rond gelopen, maar helaas mochten we hier geen een tempel of piramide beklimmen. Dat was wel heel jammer. Wel lekker dat we zo vroeg waren, want het werd al gauw weer warm. Het is hier nu 36 graden, en vanmiddag hebben we weer lekker bij en in het zwembad gelegen. Ronald heeft "dos cervezas" kunnen bestellen, want nu het zo warm is, drink ik zelfs een biertje mee. Vanavond gaan we de 2e poging wagen om de light en sound show te zien, en morgen vertrekken we alweer naar ons laatste logeeradres: Playa del Carmen, want de vakantie gaat nu op zijn eind lopen. We hebben in totaal 10 maya complexen bekeken en beklommen, en Chitzen Itza was de laatste. In Playa gaan we nog een dag in de cenotes duiken, en nog een dag souvenirtjes kopen.

Tot gauw!

Liefs Ronald en Jacqueline

Alberdien

He Jacqueline en Ronald,

Wat klinkt het allemaal super! Hier in de media niets gelezen van een oude tempel die is omgevallen door onverklaarbare natuurkrachten! Ohoh, Ronald, heb je dan nog niet gedaan wat je zou doen?? :) !!
Heel veel plezier nog, het allerbeste en helaas voor jullie natuurlijk, tot binnenkort!!

Harry

Mooie sfeerschets. Stroom uitgevallen, waxinelichtjes. 20 jaar geleden was dat een aankondiging van gezinsuitbreiding geweest...Veel pleziert nog de laatste dagen!!

Miriam

Het klinkt allemaal prima en zelfs de stroomuitval hoort erbij. Jullie missen wel de lente hier. Die is, als het weerbericht klopt, net voorbij als jullie terugkomen. Geniet dus nog maar even van de heerlijke temperatuur in het mexicaanse. Groetjes en cu soon.....

Leny

Hoi, weer een geweldig verhaal, volgens mij zijn jullie kilo's afgevallen na al dat lopen en tempels beklimmen.
Maar geloof zeker dat jullie genoten hebben. Ga nu nog even de foto's bekijken. Dikke knuffel van Evert en Leny