ronaldenjacqueline.reismee.nl

Playa del Carmen en weer thuis..

Hallo allemaal,

Hier het laatste verhaal van onze reis. Het was wel een hele verandering om in Playa del Carmen te komen, bijna een cultuurshock! Al die weken in Mexico en Guatemala kwamen we weinig andere toeristen tegen; op San Pedro veel Amerikanen. Maar dit is echt een toeristenplek! De straat die paralel aan het strand loopt, heet hier 5th Avenue, en is echt een toeristenstraat: autovrij, en heel veel winkeltjes en restaurantjes. Er zitten zelfs 3 Starbucksen aan deze straat! De winkeltjes zijn Amerikaans georienteerd, dus je vindt hier ook duurdere winkels. Heel veel leven dus, en veel lawaai. (o.a. door de verschillende muziek die je overal hoort)

We hebben de middag van aankomst lekker op het strand gelegen, en de dag erna zijn we wezen duiken in de cenotes. (grotten gevuld met water, waar vroeger door de Maya's offeringen werden gebracht). Het water was glashelder, maar er was zowel zoet als zout water, en als je in het zoute water kwam, was het net of je een bril met verkeerde sterkte ophad, want het zicht was ineens heel anders. Deze verschillen kon je duidelijk zien. We hebben er ook veel stalagmieten en stalagtieten gezien.

De laatste dag hebben we 's middags ook op het strand gelegen. Heerlijk met 2 bedjes, een emmertje bier! (5 flesjes in een emmer met ijsklontjes erbij) en hebben een lunch besteld, die we zittend op het ligbed hebben opgegeten. Heerlijk, wat een lekker leventje zo!

Maar aan alles komt een eind, zo ook aan onze vakantie. Het was een verschil van 30 graden toen we terugkwamen in Nederland, bah wat koud! De laatste dag was het 38 tot 40 graden in Playa!

Wij zijn inmiddels weer thuis, en heb eindelijk weer de gelegenheid gehad om foto's te uploaden. Ik heb wel de data van de foto's aangepast aan het verhaal wat er bij hoort, dus je hoeft niet te denken dat je wat gemist had.

Voor wie nog meer verhalen wil horen of foto's zien: jullie zijn van harte uitgenodigd om langs te komen om met een hapje endrankje onze verhalen aan te horen. Dank voor jullie reacties op onze verhalen. Wij vinden het ook leuk om deze te lezen.

Groetjes en tot gauw.

Ronald en Jacqueline