ronaldenjacqueline.reismee.nl

Belize. la isla bonita!

Hallo allemaal,

Onze reis vanuit Guatamala naar Belize is prima verlopen. De bus reed tot de grens, en vandaar uit moesten we lopend de grens over, om daar een taxi te nemen naar San Ignacio. Toch wel fijn om gewoon engels te kunnen spreken, hoewel we af en toe nog steeds om 'la cuenta' vragen (de rekening)

Daar hebben we op een dag wat kleine tempelcompexen bezocht, en behalve dat ook leguanen gezien die lagen te zonnen langs het water. De andere dag hebben we heerlijk relaxend cave-tubing gedaan. In een luchtband laat je gewoon meevoeren door de rivier door 2 grotten: 'go with the flow...'. Met af en toe een stroomversnellinkje, en even je 'but' optillen om niet vast te komen te zitten (wat af en toe wel gebeurde). We hebben hier ook sint Patricksday gevierd, wat een Iers feest is, maar dat mag de pret niet drukken. We hebben de avond doorgebracht met een stel gezellige Amerikanen, waarvan zij Ierse voorouders had, dus dat kwam wel goed.

De andere dag gingen we naar Caye Ambergris, en omdat onze gids van de cave tubing toch naar Belize city moest, mochten we met hem meerijden. Hierdoor hadden we wat tijdwinst, en waren om 12.30 uur op San Pedro. Of zoals Madonna al zong: 'last night I dreamt of San Pedro...) wij zijn aangeland op Isla Bonita!

Het is vrij rustig op het eiland. Je ziet hier wel veel golfkarren rijden, en die hebben wij de andere dag ook gehuurd en zijn ermee naar het noorden en het zuiden gereden. Een keer wilden we even stoppen om ergens wat te drinken, en parkeerden de golfkar onder de bomen. We werden meteen aangevallen door muggen of vliegen, en we wisten niet hoe snel we moesten maken dat we wegkwamen. Ik heb er wel rode vlekken aan over gehouden, maar gelukkig jeukt het niet. Onderweg zagen we ook veel hagedissen en kleine leguanen over de weg rennen, en een keer een slang over de weg kronkelen. We hebben ook nog gezocht naar krokodillen op een plaats waar ze regelmatig gezien werden, maar helaas.. Wij hebben ze niet gezien.

Vandaag hebben we gedoken. Er stond een flinke wind, zodat de golven 2 meter hoog waren! Het leek of we in een rollercoaster zaten, wauw wat gaaf!!! De eerste duik hebben we verscheidene verpleegstershaaien gezien en 2 groene murenes. Er was iemand die op de boden oefeningen aan het doen was voor zijn open water cursus, terwijl er op dat moment 2 verpleegstershaaien en 1 groene murene op 1 tot 2 meter afstand om hem heen zwom! Waar maak je dat mee, je moet dan niet in paniek raken!

Het zicht was ongeveer 15 tot 20 meter, en troebel. Waarschijnlijk door de hevige wind en hoge golven. Het is dan wel het op een na grootste rif van de wereld, maar de rode zee vinden wij nog steeds het mooiste. We misten hier de kleuren en de vele vissoorten, hoewel we hier ook bekende vissen tegenkwamen. Waar we wel van schrokken was dat een duikbegeleider een koraalduivel aan zijn harpoen spietste! Bij navraag waarom hij dat deed, vertelde hij dat deze hier van nature niet voorkomt en veel vissen opeet en geen natuurlijke vijand heeft. Dus om de omgeving te beschermen worden ze gedood als ze deze tegen komen.

En ook tijdens onze tweede duik werd er een gespietst en meegenomen aan de harpoen. We kwamen nog een schildpad tegen, en even later een nieuwsgierige verpleegstershaai die om ons heen bleef zwemmen en erg dichtbij kwam. Fantastisch! Aan deze haai werd de koraalduivel gevoerd, die ermee weg zwom. We moesten wel erg wennen aan de diepte meter en barmeter, want dat waren we niet gewend (feet, fahrenheit, lbs, whatever...) . 's Middags heerlijk in de hammock (hangmat) gelegen, was ook niet verkeerd..

Het is hier best rustig, heel anders dan de plekken waar we tot nu toe waren. Wel druk met gofkarren in de straten. Je ziet hier ook pelikanen boven je hoofd zweven. Prachtig zoals ze zweven op de thermiek!

Dit was het weer voor even. Morgen gaan we nog een dag niks doen (zonnen, terrasje pikken, enz) en donderdag gaan we weer verder. Dan gaan we weer naar Mexico. De tempels zijn prachtig, maar het is wel heerlijk om even een paar dagen rust te hebben gehad.

Groetjes, en tot het volgende verhaal.

p.s. we zijn blij dat het in Nederland ook lente begint te worden, want we zijn aardig gewend aan de heerlijke temperatuur hier! Dan zal de overgang niet zo groot zijn.

Ronald en Jacqueline

Lucy

Hallo Ronald en Jacq. Wat maken jullie een mooie dingen mee. Ik lees jullie verhalen met veel plezier. Als jullie terug zijn hebben jullie vast nog wel meer te vertellen. Maar....zover is het nog lang niet. Geniet van jullie reis, dan geniet ik van jullie verhalen.
Liefs Lucy

Paul

Hoi Rowi & jacki,

Wat een mooie reis en zo leuk om jullie zo te volgen. Maak me een beetje ongerust over het Spaans van Rowi. Wat moet er gebeuren als hij een keertje alleen in die grote wereld staat. Hebben jullie nog iets gemerkt van de aardbeving in Mexico City? Veel plezier en geniet van het mooie land en haar cultuur. Gr. Paul

Ronald en Jacqueline

Wij hebben niets gemerkt van een aardbeving, maar wij zitten ook op flinke afstand hier in Belize. Wij hadden er ook niets over gehoord tot we er smsjes over ontvingen. Dus hierbij: met ons alles prima. Groetjes

Harry

Op zoek naar krokodillen, zwemmen tussen de haaien, koraalduivels en murenes maar op de vlucht voor muggen....Mooi he, die natuur :-) Wat een mooi verhaal weer. Leest als een spannend boek. Wist niet dat je dit ook kon Ronald!
Ciao amigos!

marja

wat een schitterende reis en wat een ervaringen.
ik zou me toch niet zo senang voelen onder water met een haai op 2 meter.
ik vind het heel leuk om jullie avonturen op deze manier te volgen. geniet er nog lekker van , grtjs marja

Manita

Jullie vakantie schiet nu wel erg hard op! Ik ben erg benieuwd naar alle foto's als jullie terug zijn. Geniet van de laatste week en beleef nog mooie avonturen! Groetjes, Manita